Monday, June 23, 2008

Khasiat Kunyit

Beberapa kajian yang telah dibuat menunjukkan kunyit boleh membantu proses penghadaman dan mengurangkan 'gas' atau angi dalam perut. Kunyit yang disapukan dengan minyak jika disapu akan membantu menghaluskan kulit. Kunyit juga boleh digunakan sebagai tonik bila dicampurkan dengan manisan dan minyak bijan. Juga boleh membantu masaalah datang haid bulanan dan juga membantu meningkatkan pengeluaran sel darah merah dan elok digunakan dalam keadaan anemia atau kekurangan darah merah. Kunyit yang dicampurkan air boleh digunakan untuk merawat gatal gatal, kudis, sakit sakit lutut, sendi dan ruam.

Kunyit amat sesuai ditanam disekeliling rumah dan jika rajin boleh digunakan sebagai sumber pendapatan sampingan. Di Malaysia, kunyit yang digunakan banyak diimport dari negara luar. Pengeluar terbesar kunyit di dunia adalah China, India dan Indonesia. Sebagai peringatan jangan guna kunyit serbuk, kerana ini mungkin telah dicampur dengan pewarna kuning yang diberi nama TETRAZINE yang boleh menyebabkan alahan. Gunakan kunyit hidup. Gunakan 1 inci atau 3cm kunyit dalam segelas air masak. Boleh diamalkan untuk menjaga kesihatan kita.




3 comments:

Michael said...

i like it, anda juga bisa lihat bahwa sari kunyit / cucurmin bisa dipakai untuk membantu radang otak dan membantu anak autism lihat sini di pecelbule.com

Sweeli said...

Terima kasih untuk petua anda. Saya telah ikut petua itu dan menterjemahkah dalam bahasa inggeris. Dalam masakan nyonya Pulau Pinang, resipe saya menggunakan kunyit.

Anda boleh lihat resipe saya di blog saya musewoman.blogspot.com

lilyflowers said...

wah makasih yah atas petua ttg kunyit, akan saya coba amalkan resepnya. ^_^